Hoe ver?

29 april 2019 - Porto, Portugal

'Daar beneden, links achter, is nog plek.' Dat was genoeg voor Gerdien om meteen het trapje van de dubbeldekker af te lopen, naar rechts omdat daar nog een plek was. Want ik ben best wel goed in kaartlezen, alleen gaat het met links en recht vaak verkeerd. Ik ben namelijk links, dus rechts is het nieuwe links, als je begrijpt wat ik bedoel.

We zijn op weg naar Porto. Daar gaat onze tocht beginnen. We willen van Porto via Santiago naar Muxia lopen. Twee jaar geleden hebben we de tocht van Oost naar West gelopen, 800 km. Deze keer gaan we van zuid naar noord, zo'n 380 km. Niet iedereen die verstandig oogt, is ook echt verstandig, hoor ik je denken. Maar, geloof me, een lange tocht maken, samen met de prachtigste vrouw in de wereld, dat is geweldig.

Maar eerst moeten We dan naar Porto. Met de trein, dan het vliegtuig, dan de metro en tenslotte de benenwagen naar het eerste hotel. En dat brengt ons op een vraag. Wat definieert de afstand van een reis? Zijn het de kilometers? Dan hebben we het grootste deel van de tocht al gehad. Maar dat is natuurlijk niet zo, het grootste deel van de reis is de tocht van Porto naar Muxia. Al die dagen lopen, over heuvels, door prachtige landschappen, dat is het overgrote deel van de tocht. We doen er immers met dan twintig dagen over. Maar als we zeggen dat een reis verder is naar mate hij langer duurt, dan is is de reis van Borne naar Eindhoven verder dan die van Eindhoven naar Porto...

Kijk, dat zijn nou zaken waar ik uren over kan denken. En over het feit dat iemand al zo lang met me mee loopt en dit soort dingen aanhoort. Ik ben een gezegend mens.

1. Gerrit:
    29 april 2019
    Prachtig verwoord, tis net alsof ik zelf meeloop. Heel veel plezier en genieten van deze mooie trip.
  2. Hilly Harder:
    29 april 2019
    Tonny en Gerdien een fijne filosofische wandelreis samen!
  3. Ans:
    29 april 2019
    Het toeval wil dat wij zondag ook vertrekken naar Porto en vervolgens naar het noorden reizen. Met een auto wel te verstaan. Vorige keer troffen jullie Hilly, wat zou het leuk zijn als wij elkaar dit jaar ergens tegen komen. Veel wandelplezier.
  4. Greta Lievers:
    29 april 2019
    Geniet van je verhaal Tonny!
    Kijk uit naar het volgende verhaal van Gerdien?
    Morgen een hele fijne wandeldag gewenst🙋
  5. Jan Lievers:
    29 april 2019
    Het begin is er, kijk uit naar het vervolg.Nogmaals succes en “moedholl’n”
  6. Frans Faase:
    30 april 2019
    Heel veel wandel plezier gewenst.
  7. Marcel Julien:
    30 april 2019
    Veel succes en geniet van elke stap.
  8. Ceciel:
    30 april 2019
    Heel veel wandplezier, en niet teveel last van blessures
  9. Ben Stevens ...Winterswijk:
    30 april 2019
    Kennen jullie mij nog ? de tenor van de Mattheus....bij deze een hele fijne wandeltocht met veel devotie en spiritualiteit.....we gaan het volgen ....veel lief met elkaar .
  10. Bertus en klarie lievers:
    30 april 2019
    Goede en gezonde wandelvakantie.
  11. Nina:
    30 april 2019
    We gaan jullie weer volgen! Genieten nu al van het verhaal! Veel wandelplezier!
  12. D.Bunskoeken:
    30 april 2019
    Heel veel wandel plezier en we zien uit naar jullie ervaringen!
  13. Thea Poort:
    1 mei 2019
    Prachtig,prachtig....Het begin vind ik al mooi, en wat een lieve woorden Tonny voor Verdien, zo lief, Gerdien is ook een prachtige vrouw, van binnen en van buiten, heerlijk dat er mensen zoals wij zijn die dat ook van elkaar zeggen...Heel veel succes en we lezen de volgende spannende en mooie verhalen met de bijbehorende foto's weer... toi toi maar weer xxx heel veel liefs Thea💋