Sant Jago, st Jacobus

5 juni 2017 - Santiago de Compostela, Spanje

Het was ook vandaag prachtig weer. Veertien graden, af en toe een zonnetje. Zoals altijd om half zeven weggelopen. Rond tien uur waren we de heuvels over en zagen Santiago in de diepte liggen. Dan duurt het nog twee en een half uur voordat de kathedraal voor je opdoemt. De poort de Gloria staat helemaal in de steigers. Wanneer we blij het plein oplopen wordt er voor ons geapplaudiseerd! Twee Duitse vrouwen roepen: “gratuliert”!We hadden hen al een aantal dagen niet meer gezien. Een andere hollandse vliegt ons daarna om de nek. Echt leuk! We kopen een kopje koffie met taart. Wat zijn we blij en dankbaar dat alles zo goed is verlopen.
Nog even iets anders. Vijftig kilometer heb ik nu een mooi steentje in de broekzak. In een holle weg in Galiciė lag dit steentje te schitteren in de zon. Was het zojuist aan de kant geschopt? Het steentje heeft ietwat een hartvorm en als de zon erop schijnt is ie prachtig! Er zitten kristallen in die reflecteren op het zonlicht. Camino gedachte: wanneer wij leven in het Licht van God mogen we schitteren, ook al zijn we misschien vertrapt of aan de kant geschopt.
De ontzettend lieve behaarde man die 42 dagen naast me liep (blijft hij behaard?) en alle 800 km mijn slaapzak erbij heeft gedragen, zal ook nog iets als afsluiting schrijven. Ik wil jullie heel hartelijk bedanken voor de support en alle lieve reacties! En vooral dank aan de kinderen die ons zo lief lieten gaan en ons ondersteunden. Het ga jullie allemaal goed! Xxx
Ja, wat zal ik nog toevoegen? We zijn er! De bestemming waar we al die tijd naar op weg waren, hebben we zojuist bereikt. Morgen niet meer vroeg op en twintig kilometer lopen. Vanavond niet meer vroeg naar bed, het gerommel van meer dan tien anderen negeren en gaan slapen. Niet meer bovenin een stapelbed klimmen, of je eruit laten glijden. Niet meer koken, samen met anderen, in een gezamenlijke keuken. Niet meer 's middags in de zon zitten met een welverdiend biertje. We hebben het gehaald zonder blessures, zonder ruzie, bijna zonder blaren. We kunnen een paar dagen de toerist uithangen, onze zaakjes orde brengen en proberen te wennen aan de gedachte dat deze onderneming is afgelopen. En ons gaan verheugen op het weerzien met de kinderen. Want ook zij hebben hun bijdrage geleverd aan dit avontuur. Zij hebben er voor gezorgd dat we met een gerust hart konden vertrekken. Dat we ongestoord konden genieten van de natuur en de prachtige vergezichten. Volgens mij heb ik het al vaker geschreven: we zijn bevoorrechte mensen dat we deze reis konden maken. Het heeft ons goed gedaan!

1. Frans Faase:
    5 juni 2017
    Gefeliciteerd met behalen van de eindstreep. Fijn om te horen dat het jullie goed gedaan heeft. Hopelijk zullen jullie de komende jaren nog heel vaak terugdenken aan deze tocht.
  2. Hilly Harder:
    5 juni 2017
    Van harte gefeliciteerd met jullie behaalde resultaat en dat op Tweede Pinksterdag!
    Heerlijk de benen strekken en uitrusten.Genieten in deze oude stad.

Vandaag zing ik met projectkoor in Jozefkerk Enschede Elias.
    Nog een paar maand gaan we weer samen zingen.
    Superfijn dat jullie deze reis zo goed kunnen afsluiten!
    Gauw weer tot ziens en goede reis terug naar het mooie Borne.
    Lieve groet van Hilly..
  3. Klaske:
    5 juni 2017
    Gefeliciteerd! Ik heb iedere dag jullie verslag gelezen.
    Heel knap dat jullie zonder ruzie de tocht hebben volbracht, haha.
    Deze tocht is een ervaring, die jullie vast nooit meer gaan vergeten. En die misschien ook verrassende nieuwe dingen heeft gebracht.
  4. Bertus en klarie lievers:
    5 juni 2017
    Van harte gefeliciteerd met het behaalde resultaat.geweldig. nu nog lekker genieten van het tourist zijn. Groeten.
  5. Susan:
    5 juni 2017
    Van harte gefeliciteerd met het bereiken van jullie reisdoel!! Ik vind het echt heel knap wat jullie gepresteerd hebben, petje af!
    Bedankt voor jullie mooie verhalen en de prachtige foto's.
    Groet Susan
  6. Nina:
    5 juni 2017
    Wat een mooie en knappe prestatie! Van harte gefeliciteerd! Elke dag genoten van de verhalen en de foto's! Nu een voor jullie waardevolle herinnering!
  7. Ine Euverman:
    5 juni 2017
    Wat ontzettend knap dat jullie dit gedaan hebben. Petje af.
    Deze tocht zal jullie altijd bij blijven.
  8. Gerry Ruumpol:
    5 juni 2017
    Van harte gefeliciteerd! Super knap van jullie. Ik heb elke dag met plezier de verhalen gelezen.
  9. Carolien:
    5 juni 2017
    Een geweldige prestatie! En wanneer vangt de thuisreis aan?
  10. Ceciel:
    5 juni 2017
    Gefeliciteerd met het behalen van jullie einddoel! Knappe prestatie!!! Hier kijk je je leven lang op terug !!
  11. Liesbeth Hobelman:
    5 juni 2017
    Proficiat met het behaalde doel. Lieve groeten van ons allemaal.
  12. Gerry Huinink:
    5 juni 2017
    Geweldig goed! Gefeliciteerd. Jammer dat we nu geen verhalen meer krijgen, we hebben er van genoten. Dank je wel dat jullie ons op deze manier meegenomen hebben op jullie reis.
  13. Ben Stevens ...Winterswijk:
    6 juni 2017
    Geweldig wat een prestatie .......en een goede bagage voor jullie verdere leven .....veel liefde geluk en zegen .
    Welkom thuis ....lieve groet Ben tenortje.
  14. Jaap en Bep:
    6 juni 2017
    Gefeliciteerd en bedankt dat we met jullie mochten "mee reizen".
  15. Marjanka:
    6 juni 2017
    Geweldig, wat een toppers zijn jullie, van harte gefeliciteerd met jullie behaalde resultaat. Wat een mooie reis(verhalen), foto's en belevenissen. Geniet nog van jullie laatste dagen daar, lekker uitrusten en genieten. Jullie hebben het echt verdiend, petje af!!!!!
  16. Jan en Sary:
    6 juni 2017
    Jullie zijn KANJERS!!!!! Onze hart. gelukwensen met deze bijzondere prestatie.
    Veel dank voor de camino-wandel-verhalen die jullie zo trouw schreven.
  17. John:
    6 juni 2017
    wij hebben genoten van jullie. Inspirerend. goede reis weer naar huis
  18. Henk Venema:
    6 juni 2017
    Gerdien en Tonny , van harte een prima prestatie van jullie en geniet nog maar van deze mooie stad. en tot in Borne.
  19. Gerry Huinink:
    6 juni 2017
    Geweldig! Wat was het fijn om jullie steeds te volgen. Geweldig dat jullie dit konden doen en dat het zo goed heeft gedaan. Wat een reis om op terug te kijken. Blijf genieten van de waardevolle momenten. En ook: zo meteen succes met het landen in het gewone leven.
  20. Henk Venema:
    7 juni 2017
    Ja Gerdien en Tonny dat was de heuvel met de beelden en het eerste zicht op Santiago prachtig, nog veel plezier daar.
  21. Charlotte:
    8 juni 2017
    Gefeliciteerd! De eindstreep gehaald! Geniet nog even van de tijd dat jullie daar zijn! Wij hebben van jullie verhalen en fotos genoten!

Groetjes,
    Robert en Charlotte.
    Kusje en knuffel van Lorenzo!!
  22. Dickie simmering:
    27 juli 2017
    ik heb elke avond in bed jullie verhaal gelezen. het was heel interessant en herkenbaar.Wij hebben het met de fiets gedaan.en jaren later al een heel stuk gelopen. nu krijg ik zin om weer te gaan. je leest dit toch anders als je het zelf meegemaakt hebt.Petje af voor jullie. Het is een hele ervaring.Veel plezier nog met de herrinering. Dickie