Tosantos

7 mei 2017 - Tosantos, Spanje

Mannen zijn piepers. Als ze pijntjes hebben moet iedereen het weten. Vrouwen hebben een veel hogere pijngrens. Dat is ook logisch, ze oefenen jarenlang iedere maand, zo kan ik het ook...
We zijn in Tosantos en samen met een Duitser houd ik de twee ligstoelen bezet. Want wij hebben tendinitis. Nooit eerder van gehoord? Van peesontsteking dan? In het scheenbeen. Een kwaal waar veel lopers aan lijden. Komt na blaren op een eervolle tweede plaats als het gaat om loperskwalen. We zijn niet de enigen die er aan lijden vandaag. Een mevrouw uit Zweden kan er ook over meepraten, ze heeft haar been met tape bewerkt en nu gaat het beter. Dat is goed nieuws, want anders had ik haar mijn ligstoel moeten aanbieden... En ook Gerdien heeft zo haar problemen. Toen ze hier aankwam, na 21 km lopen, was haar heup gevoelloos. Gelukkig gaat het nu al veel beter en kan ze mij verzorgen. Dus lig ik hier, met de Duitser, zielig te zijn met een koude compres op mijn been. De foto is mijn getuige.
Er wordt volop goede raad gegeven. Want, ik zei het al, een ontstoken scheenbeen is iets waar iedere lange afstand wandelaar ontzag voor heeft. De raad die mij het meest aanspreekt komt van een Duitse mevrouw: veel drinken, vooral bier, want daar zitten heel nuttige mineralen in. 'Geen grapje, ik meen het' Haar man viel haar van harte bij. Vooral onderweg, zei hij er nog bij.

We zijn dus aangekomen in Tosantos. Vanmorgen vroeg vertrokken in heerlijk weer. Bijna geen wind en geen enkel misverstand over de route. Prachtige zonsopgang gezien. En dan maar lopen door het fantastische landschap.
Totdat het lopen pijn begint te doen. En ik, voor het eerst, Gerdien niet kan bijbenen. Ik probeer de pijn weg te denken, maar de werkelijkheid dringt zich onweerstaanbaar op: het lopen doet zeer. Ik ben zielig en kan het voor Gerdien niet verbergen.
Langzamerhand leer ik iets anders lopen, iets anders afwikkelen en ieder uur rusten. Zo komen we er.
Morgen weer verder.
Iedere dag ongeveer 20 km. Gerdien zou er niet over klagen.

1. Jan Lievers:
    7 mei 2017
    Sterkte en gauw weer opknappen en als het kan morgen weer verder
  2. Frans Faase:
    7 mei 2017
    Beiden beterschap met jullie wandelkwalen. Ik hoop dat het morgen weer wat beter gaat.
  3. Hilly Harder:
    7 mei 2017
    Sterkte hoor en hopen maar dat het niet te lang duurt!
    Gelukkig verpleegkundige bij de hand!
    Hopelijk morgen weer wat beter!
    Het is overigens een rustdag hier!
  4. John:
    7 mei 2017
    Vanmiddag de tijd genomen om alles te lezen. We krijgen er zelf ook zin in. Heel veel wandelplezier verder. Ik ga jullie volgen
  5. Carolien:
    7 mei 2017
    Nou weet ik toevallig dat er in bier vitamine B zit; is goed voor het zenuwstelsel. Verder gaat het dementie tegen, bevordert de eetlust, optimale zuurstoftoevoer naar hersenen èn spieren, vermindert aanmaak stresshormoon...Een soort haarlemmerolie dus. Ik als bierhater zeg: doen!
  6. Ans:
    7 mei 2017
    Leef erg mee met jullie reisverhaal en nu natturlijk ook met de pijnlijke kanten van het vele lopen. Houd de moed er in en ik hoop dat het beheersbaar blijft.
  7. Thea Poort:
    7 mei 2017
    Sjonge jonge....sterkte er mee, hopenlijk gaat het gauw weer iets beter....leven met jullie mee....Wat fijn dat jullie toch elkaar hebben....Ik hoop dat het gauw weer beter gaat, en de pijn minder word....Ik blijf jullie volgen xxx
  8. Gerdien:
    Dankjulliewel allemaal!
  9. Gerry Huinink:
    8 mei 2017
    Bier helpt zelfs tegen dorst!
    Erg leuk om jullie zo te volgen, prachtige verhalen omlijst met mooie foto's. Een goed script voor een boek