Een bijzonder toeval

6 mei 2017 - Grañón, Spanje

Een bijzonder toeval.
Om vijf uur vanochtend werden we wakker van het gerommel van onze buurtjes. Nog even nagenieten van de heerlijke slaap en dan hup de beentjes eruit. Slaapzak in de hoes proppen al zittend op bed- er staat nooit een stoel in zulke herbergen- nescafe en brood en kaas mee naar de keuken plus een restje sinaasappelsap. Voorwaar, een koninklijk ontbijt. Dan stokken en schoenen pakken en heerlijk de frisse schemerige ochtend in. Sterren aan de hemel, vijf graden. De pahadehen op, de lahanehen in.
Om half zeven zijn we tesamen met een Fransman en een Duitser verdwaald. Boekjes weten het ook niet dus pakt Tonny z’n mobiel, roaming aan en maps.me moet uitsluitsel geven welke kant we op mogen. Dan ziet Tonny, omdat we nu internet hebben, een appje met een wat dringende hulpvraag van het thuisfront. Nu kan hij helpen via de app. Bijzondere toeval! Normaal hebben we pas weer rond elf uur wifi, als we ergens koffie drinken of wc gebruiken.
Maps.me geeft wel een camino weg aan en die volgen we gevierlijk. Mijnheer Holtman, leraar Duits MULO, heeft zich vast omgedraaid in zijn graf vanwege m’n naamvallen fouten. Na een half uur besluiten we om op het geluid af te gaan van de auto’ s en lopen langs de weg weer de goede kant op. Zeker 3 kilometer omgelopen. En een kilometer in de heuvels is echt veel langer dan een kilometer in Twente. Uiteindelijk zien we de gele pijlen weer! De Duitser en Fransman groeten vriendelijk en zetten de sokken er weer in. We genieten van de prachtige zonsopkomst (zie foto) en de prachtige schaduwen van de wolken op de groene velden ( zie foto) .
Wanneer we een dorp zien zijn we er pas anderhalf uur later. Tonny houdt me uit de sterke wind . Ik treed in zijn voetsporen. Dat scheelt veel inspanning. De bovenbenen doen zeer.
In San Domingo in de oude stad ligt een kaarsrechte straat ( zie foto) die al zo n duizend jaar pelgrims toegang biedt tot het centrum en de kerk. In de kerkzijn 3 heilige kippen die herinneren aan een verhaal van die pelgrim die onterecht aan de galg hing en bleef leven. De rechter zei: “deze man is zo dood als de 3 kippetjes op mijn bord”. En ziedaar: de kippetjes stonden op van z’n bord en liepen weg. Vanwege dit verhaal zijn er nu nog steeds 3 kippen in de kerk ( die om de 3 weken vervangen worden) Ze zijn heilig, geen foto!
Gezellig op straat koffie gedronken met een paar bekende camino gangers ( zie foto) Een Australische jongen vroeg of we Nederlands spraken. Hij kende Duits.”Tsja” zei hij, “mijn ex was een Duitse en ik moest toch kunnen begrijpen wat ze tegen me schreeuwde”.
Later loopt hij eenzaam zijn camino voor ons. Dan is er toch een gebed in het hart voor hem.
Na zeven uur lopen en minstens 25 kilometer zijn we er. Ik typ dit op mijn mobieltje, zittend op een bankje in de zon en de wind. Heerlijk!
Nog meer goed nieuws:
Geen muscel kater meer.
De handpalm waarin ik een 3 cm lange snee had gemaakt eergisteren tijdens het brood afsnijden is minder ontstoken. Ik kan de stok weer goed vast houden.
De linkerheup/lies en knie doen een stuk minder zeer. Nog maar af en toe een diclofenac. Tel uw zegeningen in dit prachtige heuvellandschap! Lift my eye to the quiet hills!
Straks gaat de herbergier voor ons koken met lokale producten! Dat wordt smullen!
Lieve zwaai van ons!

1. Thea Poort:
    6 mei 2017
    Lieve Tonny en Gerdien, prachtig, die foto's en steeds weer jullie verhalen, toch fijn dat je je mobieltje bij je had, zodat jullie toch weer op het goede pad kwamen. Wat fijn om te horen dat het beter met je knie en je heup gaat.....Ongeloiflijk hoe jullie elke dag weer doorstaan, maar met jullie moed en als maatjes komt het vast goed....Dikke knuffel xxx
  2. Gerdien:
    Dankjulliewel voor alle lieve reacties Thea en Gerrit. We hebben nu ff wifi
    Liefs
  3. Gerdien:
    6 mei 2017
    @ carolien: we slapen prima!
  4. Jan Lievers:
    Goedemorgen

We genieten van jullie verhalen en wensen jullie nog veel sterkte en doorzettingsvermogen om de voettocht te volbrengen.
    (Ik doe het je niet na)

Lieve groeten van ons
  5. Hilly Harder:
    7 mei 2017
    Schitterend koor in Enschede op 4 mei! Kinderkoor ontroerend goed.

Na twee weken sinds jullie eerste
    looptraject, gaan we vroeg vertrekken met bus en zijn dinsdagavond in de buurt van Bilbao/Pamplona jullie wel bekend.
    Léon is daaropvolgend en zijn dan in jullie omgeving en dat ziet er mooi uit!
    Fijn om de foto's te bekijken die jullie onderweg maken!
    Gelukkig dat pijn in benen etc. beter wordt.
    Goed slapen zal daar ook wel mee te maken hebben.
    Moed houden en doorgaan ,wie weet zien we elkaar nog ergens, maar het is een groot land daar kunnen jullie al lopend over mee praten!
    Liefs....Hilly...
  6. Gerdien:
    Fijn Jan en Anny! Liefs!
  7. Hilly Harder:
    Gerdien,
    Dinsdagavond komen we aan in Bilbao en San Sebastian.
    We gaan woensdag eerst naar Vitoria--Gasteiz en dan naar Burgos lunchen.
    Een gids leidt ons daar rond.
    Daarna naar Léon en blijven twee nachten.
    Wie weet het lijkt me leuk jullie te ontmoeten.
    Maar de Camino gaat door ....
    Buiten even net met een buurman staan praten zijn vrouw en Hij hebben daar gefietst.
    Jullie veel succes nog hoor!
    Liefs...
  8. Gerdien:
    7 mei 2017
    Wij blijven een nachtje in burgos denken we. Tonny heeft tendinitis. Dus woensdag zijn wij daar ook! :) leuk!