Mensen

16 mei 2017 - Sahagún, Spanje

We zitten in de tuin en kijken van onder een afdak nog even in de avondschemering die hier rond half negen begint naar de vele zwaluwen die op jacht zijn naar eten en onderwijl laag over het water het voetenbad scheren om een snaveltje te drinken. Vier Spanjaarden komen de hoek om. De eerste met een groot stokbrood onder de arm en 4 wijnglazen in de handen. De tweede draagt een fles wijn. De derde heeft 4 pakjes broodbeleg, ham en worst, de vierde heeft 2 flesjes cola. Aan een tafel voor ons snijden ze het brood in parten en verdelen alle vleeswaren dubbel erop. Ze schenken de wijnglazen tweederde vol met wijn en lengen dit aan met cola. Wanneer ze onze verbazing zien en horen staat er eentje op en neemt z’n glas mee naar ons. Wij moeten proeven! Ze babbelen gezellig en wij knikken beleefd en verstaan er zowat niks van. We vinden het heerlijk!
Die middag konden we met een groep naar de slaapzaal. Het Duitse echtpaar had de schoenveters al losgemaakt. Als eersten vlogen ze naar binnen om de twee beste slaapplekjes onderin een stapelbed weerszijden van de muur te bemachtigen. Drie Amerikanen komen luidruchtig nasaal met elkaar pratend op de slaapzaal binnen. Ze hebben zo'n drie meter ruimte bij zich. Zien niet dat er anderen zijn. Een Canadese dame vraagt op bescheiden toon aan Tonny een stekker voor het opladen van haar mobiel. Als eerste doet het Duitse echtpaar daarna de was en als eersten het spul aan de waslijn. Dan heb je nog wasknijpers (die zijn er namelijk altijd te weinig). Dan een biertje van de bar en de richtste weg terug. Dan is dus door het voetenbad (zie foto) Nu ligt in het voetenbad een blauwkleurige zeer grote mat te drijven om de bladeren enzo op te vangen. De man denkt op de vloer van het bad te stappen…. Dondert voorover maar houdt z’n bier boven water! Zet al kruipend eerst het nog halfvolle glas op de kant! Heel knap!
Tonny is echt heel goed in talen. Hij kan zo een paar uur onvoorbereid met een Amerikaan over de Europese geschiedenis en ontwikkeling van de godsdienst van gedachten wisselen. Hij kent alle uitdrukkingen en namen. Ongelooflijk! Ook kan hij op de nuchtere maag om half zes ‘s ochtends een boze Franse vrouw in perfect Frans uitleggen dat wij ons niet bewust waren van te veel lawaai. Dat deze kamer naast de slaapkamer erg groot was en hol klonk…..etc. Ze zwaait nog steeds vriendelijk naar ons. Soms ben ik zo daas van het 5 talen praten aan tafel. Een Engels sprekend Zuid Koreans meisje zit tegenover me aan tafel. Ze loopt alleen de camino. Ze is tweeëntwintig lentes jong. Ik zeg in het Engels: ik ben 26. Ze knikt beleefd. Tonny barst hardop in lachen uit en zegt: ze bedoelt 62. Het meisje kijkt me vriendelijk aan en knikt weer beleefd. Je weet toch echt niet wat er achter die oogjes in dat hoofdje allemaal gebeurt.
En de Hollanders? Wij moeten vandaag examen doen in vriendelijkheid, geduld en alle andere gaven. Het petje met vriendin ligt naast ons in de alkoof. Petje af voor iedereen die alle soorten warm en koude slaapzalen verdraagt, al dan geen ontbijt, al dan geen kussen, al dan geen gesnurk, al dan geen klik met iemand.
Vandaag 23 km gelopen met bepakking. Door het dorpje van de Tempeliers. Een albergue is nog vernoemd naar een leider die op de brandstapel eindigde. Zie foto. Prachtig weer! Prachtige soms heuvelachtige groene Meseta zie foto’s. M’n linker heup kan niet zonder diclofenac en paracetamol. Ik hoop dat ik m’n rugzak kan blijven dragen.
Liefs!

1. Hilly Harder:
    16 mei 2017
    Wat een verhaal over het dagelijkse leven van een camino!
    De foto's van het landschap zijn prachtig.
    Elke dag geniet ik van het landschap langs de kust en zijn nu op weg naar Bilbao.
    Donderdag gaan we terug .
    Heel veel sterkte met jouw heup en hopen maar dat je het volhoudt.
    Jullie zijn al over de helft.
    Succes bij het lopen gelukkig werkt het weer mee!
    Liefs...
  2. Gerry Huinink:
    16 mei 2017
    Petje af voor jullie! En opnieuw dank voor de verhalen, ik lees ze met veel plezier.
  3. Thea Poort:
    17 mei 2017
    Heel veel succes Tonny en Gerdien....hopenlijk laat je heup je niet in de steek....wel heel mooie foto's...