Estella de Schoone

1 mei 2017 - Villamayor de Monjardín, Spanje

We sliepen luxe, een slaapkamer voor onszelf. Met twee bedden en de mogelijkheid tot het ophangen van een waslijn.
Om een uur of vijf begint het gerommel in de kamer naast ons. Het gezelschap Zuid-koreanen maakt zich op om in het holst van de nacht te vertrekken. Ze hebben haast blijkbaar.
Wij vertrekken een paar uur later, om zeven uur, zonder ontbijt het vroege daglicht in. Het vriest nog een beetje, maar het wordt vandaag prachtig weer. Na een paar uur lopen, een beetje op en neer, komen we in Estella, in de middeleeuwen 'De Schoone' genoemd. Dit hele land is vol historie. Ergens midden tussen de graanvelden staat een vervallen kerk gewijd aan de Aartsengel Michael. Uit de tijd van de kruistochten, gesticht door de Tempeliers. En in Estella is een Heilig Graf kerk. Het herinnert aan een tijd toen we meenden er goed aan te doen met het zwaard in de hand God een plezier te doen. De Tempeliers beschermden de pelgrims tegen wilde dieren en struikrovers. En stichten kerken en kloosters voor onderdak.
Onderdak heeft Gerdien gelukkig al telefonisch geregeld, want de Tempeliers zijn al lang 'out of business'. Haar Spaans is heel goed, wordt elke dag beter.
Wat gelukkig na eeuwen nog steeds functioneert is de wijnfontijn in Estella. Een bijzondere plek waar de dorstige voorbijganger niet alleen water, maar ook wijn kan drinken. Had ik al gezegd dat het Spaans van Gerdien elke dag beter wordt. Gelukkig was het nog niet zo goed dat we konden begrijpen dat het niet de bedoeling is dat de voorbijganger zijn bidon met wijn vult. Want dat hebben wij wel gedaan. Ieder een flink glas vol. Voor bij de lunch. Zodat we om een uur of twaalf in Azgueta, heerlijk in de zon, hebben genoten van een stuk stokbrood met kaas en een lekker glas rode wijn (uit een plastic bidon). En daarna koffie uit eigen keuken. De twee laatste kilometers​ naar Villamajor de Monjardin, steil omhoog volgens de reisgids, gingen best wel goed!
Hier in Villamajor etc. hadden we een plek in een van de twee herbergen. Vele anderen niet, die moesten weer terug. Want doorgaan is hier om 4 uur in de middag geen optie. De eerste 13 km is er niets, behalve een pad. Daar ben je een uur of 3 à 4 mee bezig. Dus...
Opnieuw zag ik het aan en was blij met het Spaans van Gerdien dat er voor had gezorgd dat wij hier nu zaten, bij het standbeeld van koning Sanchez de Eerste, die alleen maar verwijtend kan toekijken hoe het kasteel hoog op de heuvel hier, met zijn graf uit 950, in een ruïne is veranderd.
Ons rest voor vandaag nog maar één opgave: we moeten op tijd in het restaurant zijn om een plekje te hebben aan de tafel voor het pelgrimsmaal. Er is maar weinig ruimte heeft de dame van achter de bar, in grote haast, geroepen. En Gerdien verstond het gelukkig. Haar Spaans wordt echt steeds beter!

1. Carolien:
    1 mei 2017
    Wat zullen jullie genoten hebben van het luxe bed!
    Goed idee om van tevoren te reserveren!
  2. Gerdien:
    1 mei 2017
    He llamando el dia antes ayer. Para dos personas, para mi marido y dyo! Todos los dias voy a hacer el mismo.
  3. Carolien:
    1 mei 2017
    Ik zet meteen twee bedden klaar!
  4. Wessel:
    Gouden formule!

In de NRC van vandaag wordt de Camino beschreven als "een kroegentocht, al liggen de kroegen nogal ver uit elkaar." Waren ook door Estella gekomen denk ik. Wijn als water.
  5. Greta Lievers:
    1 mei 2017
    Geniet van jullie verhalen! Fantastisch!
  6. Thea Poort:
    1 mei 2017
    Wat heerlijk.....een luxe bed voor jullie alleen....Wat vertellen jullie het mooi, en ook de foto's....Prachtig...Jullie vertellen het zo mooi alsof ik er zelf bij ben....Fijn dat Gerdien toch zo goed de spaanse taal beheerst....Wens jullie weer veel succes....TOPPERS....Dikke knuffel
  7. Gerrit:
    1 mei 2017
    Wat een mooie verhalen Tonny en Gerdien, wat een geweldige ervaring lijkt mij dit. Tevens een diepe buiging voor jullie moet om dit te doen. Ik wens jullie nog veel wandel plezier. En blijf schrijven.
    Groetjes Gerrit (man van Thea)
  8. Gerry Huinink:
    1 mei 2017
    Hoi, stoere wandelaars. Gisteren dacht ik: oei, oei, wat een afzien is die tocht. Alleen al dat slapen in een overvolle slaapzaal. Maar vandaag klinkt het een stuk aangenamer. Wat goed van dat Spaans, Gerdien. Heb je een spoedcursus gevolgd?
  9. Gerdien:
    2 mei 2017
    @Thea en Gerrit! Dankjulliewel!
    @ Gerry, nee .....Internet....en boekjes....
  10. Henny Boender:
    2 mei 2017
    geweldig, iedere dag opnieuw een belevenis deze tocht. Gerdien, knap hoor, dat je het spaans al zo goed beheerst.
    'k volg jullie op de voet!!
  11. Mathilde:
    Wijn in je bidon.