Het einde, Muxia

19 mei 2019 - Muxia, Spanje

Toen we gisteren in Lires aankwamen vertelde de gastvrouw enthousiast over een soort van braderie die die avond zou zijn, bovenin het dorp. Een avond  vol traditionele Keltische muziek en een flink bord vlees voor weinig geld. Het feest zou beginnen rond 8 uur in de avond. We hebben er even over getwijfeld, maar namen toch maar het zekere voor het onzekere en zijn in een gewoon restaurant gaan eten.

Vanmorgen zaten we aan het ontbijt, met een Australiër, een Canadeze en een Oostenrijker. De Canadeze vertelde dat het allemaal wat verlaat was geweest, gisteravond. Om 9 uur moest de eerste band nog beginnen en was er nog geen spoor van het vlees geweest. Ze was naar huis gegaan. Zelf had ik gehoord dat zo rond een uur of vier de muziek ophield. Afspraken zijn hier allemaal een beetje ongeveer denk ik en ook in Spanje kent gezelligheid geen tijd.

Onze Oostenrijkse tafelgenoot wist te vertellen dat in Spanje het openbaar vervoer ook eerder mag vertrekken dan aangegeven. Dat was heel nuttige informatie, want we moeten morgenvroeg de bus nemen naar Santiago, vroeg al, om 6.45. Die mogen we niet missen en als hij eerder zou vertrekken... Gerdien en ik keken elkaar aan. Morgen stonden we bijtijds bij de halte, dat was zeker!

Toen was het tijd voor vertrek. Op naar Muxia, het einddoel van onze wandeling. Dik twee uur bergop en dan weer naar beneden. Onderweg komen er de vertrouwde gezichten voorbij. Er is geen koffie tentje onderweg, dus ons keukentje doet goede diensten. Wanneer we van de koffie genieten, op het hoogste punt van de tocht vandaag, komen de Australiërs voorbij. Eerst de man van het ontbijt. Hij is blij te horen dat hij nog maar 5 kilometer hoeft. 'Best een uitdagende wandeling vandaag' zegt hij 'twee uur alleen maar omhoog'. We leven met hem mee en nemen en slok van onze koffie. Ons aanbod had hij beleefd afgeslagen. Nee, hij had geen beker bij zich, dacht hij... Even later komt een echtpaar voorbij, ook uit Australië. 'Wat een heerlijke dag vandaag', zegt de man, 'en het viel allemaal heel erg mee hè, ik had gedacht dat het veel steiler was. Nog maar 5 kilometer, zei je? Wat een heerlijke dag. Tot ziens straks in Muxia'.

'Zo zie je maar, het ligt maar net aan je verwachtingen' zegt Gerdien tegen me, 'of je iets zwaar vindt of dat het meevalt.'

Terwijl ik dit schrijf zit ik heerlijk op een terrasje aan de haven, in de zon, met uitzicht op de oceaan. We hopen vanavond de zonsondergang te gaan zien. Dat moet prachtig zijn. En daarmee is onze tocht ten einde. Na ongeveer 355 kilometer in 19 wandeldagen zijn we aan het einde gekomen. Morgen met de bus terug naar Porto, een paar dagen lummelen, de stad bekijken, en dan weer naar Borne.

Dank iedereen voor de bemoedigende reacties. We vonden het fijn jullie deelgenoot te laten zijn van ons avontuur. Liefs van ons!

1. Gerrit:
    19 mei 2019
    We hebben weer genoten van jullie verhalen, nog veel plezier de laatste dagen.
    Op dit moment zit er een bui onweer boven borne en het weer is heerlijk hier.
    Groetjes en doorgaan met genieten.
  2. Mathilde:
    19 mei 2019
    Nog een aantal dagen, geniet ervan.
    Vrolijke zwaai van ons hier😉🙋🙋
  3. Thea Poort:
    19 mei 2019
    Wat heb ik genoten van jullie avontuur, en wat een doorzettingsvermogen, maar dat kunnen jullie😉💪Geniet nog even van de laatste momentjes, en hopelijk kunnen jullie dat relaxte nog een beetje vasthouden als jullie weer terug zijn....Precies wat Gerrit al zei: een onweersbui boven Borne, en de temperatuur is heerlijk, ik heb vandaag met Marco gefietst, was ook heerlijk😀Geniet nog even samen, en wens jullie alvast een goede terugreis....Jullie zijn Toppers, dat het jullie weer is gelukt... Liefs💋🤗
  4. Nina:
    19 mei 2019
    Jammer dat het weer voorbij is, prachtige verhalen... npg even genieten en goede terugreis!
  5. Hilly Harder:
    19 mei 2019
    Ook wij hebben genoten van deze menselijke ontmoetingen op wereldniveau.
    Mooi dat we allemaal dezelfde behoeftes hebben en dat kunnen delen met elkaar.
    Straks in Borne komt de Twentse natuur weer tevoorschijn en ook heerlijk om daar weer deel van uit te maken!
    Goede reis naar huis!
    Lieve groet van Piet en Hilly...
  6. Marjanka:
    19 mei 2019
    Knap gedaan weer, een hele prestatie. Het was elke dag weer genieten om jullie verhalen te lezen, wat een belevenissen. Geniet nog even van de laatste relaxte dagen en een goede terugreis gewenst!
  7. Liesbeth Hobelman:
    Proficiat, einddoel gehaald!
    Dat wordt vast wel even omschakelen, de komende dagen.
    Maar ja, gewoon lekker thuis zijn, is ook wel weer fijn. Dat maakt zo'n wandelvakantie extra bijzonder.
    Geniet nog een paar dagen, lekker ontspannen, en een goede terugreis.
  8. Gerry Ruumpol:
    19 mei 2019
    Dank jullie wel voor alle mooie verhalen.
  9. Bertus en klarie lievers:
    19 mei 2019
    Goede reis terug en geniet van de zonsondergang.
  10. Jan Lievers:
    19 mei 2019
    Mooie verhalen(ik zal ze missen),maar aan alles komt nu eenmaal een eind.ook aan deze verhalen.
    Fijne vakantie nog en een voorspoedige terugreis.
    Tot ziens en tot horens
    Groeten uit Terborg
  11. Gerry Huinink:
    19 mei 2019
    Jullie hebben een geweldige prestatie geleverd! Dank voor de prachtige verhalen en de schitterende foto's. Nog fijne dagen en een goede terugreis gewenst!
  12. Ben Stevens ...Winterswijk:
    20 mei 2019
    Welkom thuis ,draag de memory,s in je hart,dank dat ik het mocht delen vond het leuk en boeiend om te volgen .....groet uut Winterswiek.....Ben Matthaus